نکات مفید درباره پنجره دوجداره

نکات مفید پنجره دوجداره

نکات مفید درباره پنجره دوجداره

با توجه به بحران انرژی، پژوهشگران صنعت شیشه و پنجره بر آن شدند تا راهکارهای نوینی در جهت بهبود رفتار حرارتی شیشه و پنجره ارائه دهند. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده از پنجره‌های عایق است که به پنجره دوجداره معروف هستند. در این مقاله نکاتی پیرامون سیر تکاملی پنجره از گذشته تاکنون و ظهور پنجره‌‌های دوجداره در معماری ساختمان‌‌ها بیان می‌‌کنیم.

از جمله مسائل مهمی که امروزه توجه بسیاری از اقتصاددانان را به خود معطوف ساخته، موضوع انرژی و استفاده بهینه از آن و محدودیت‌های منابع فسیلی است. متأسفانه در کشورهای درحال‌توسعه و ازجمله کشور ما مصرف انرژی بسیار بالا است و برخلاف انتظار، بخش عمده آن صرف مصرف خانگی می‌شود. کارشناسان انرژی به این نتیجه رسیدند، که ۴۰ درصد انرژی ساختمان‌‌ها از طریق پنجره‌‌ها تلف می‌‌شود.

سربرگ درب و پنجره UPVC

پنجره در طول تاریخ

بشر پس از زندگی غارنشینی و از زمانی که توانست با کشاورزی و دامداری به حیات خود ادامه دهد به کمک سنگ و چوب سرپناهی برای خود فراهم کرد. خانه‌‌ها در ابتدا فقط درب ورودی داشتند تا افراد بتوانند ازآنجا وارد یا خارج شوند. باگذشت زمان، برای استفاده از نور طبیعی روز. و همچنین تهویه هوا، انسان به. فکر ساختن در دیگری. در داخل خانه افتاد. دری که در ارتفاع بالاتری باشد، به‌راحتی باز شود و درعین‌حال حیوانات نتوانند از آن وارد خانه شوند. از این زمان به بعد. پنجره‌‌ وارد معماری خانه‌‌ها شده و به‌عنوان. جزئی جدانشدنی از آن‌‌ شناخته شد.

منشا کلمه پنجره 

واژه «پنجره» از کلمه Panjara در زبان سانسکریت به معنی قفس گرفته‌شده‌‌ است. این واژه به معنای دریچه و شکافی بر دیوار و گاه سقف ساختمان برای تهویه و تأمین نور است. خصوصیات پنجره مانند شکل، اندازه و کاربرد آن، با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی هر منطقه متفاوت است. باگذشت زمان و با آشنایی بیشتر انسان با انواع آلیاژها و حتی ساخت ابزار دقیق برای کار با چوب و سنگ تحولات فراوانی در صنعت ساختمان‌‌سازی و به‌‌خصوص در و پنجره ایجاد شد.

به‌تدریج انواع پنجره‌‌های چوبی، آهنی و آلومینیومی باضخامت‌های مختلف محبوبیت بیشتری پیدا کردند. پنجره‌های چوبی با پوشش خاص خود اگرچه در برابر عوامل طبیعی مانند باد و باران و آتش مقاوم هستند اما قیمت بالای این پنجره‌‌ها به‌عنوان بازدارنده‌‌ترین فاکتور برای خرید و استفاده از آن‌‌ها محسوب می‌‌شود.

امروزه اما فناوری جدیدی در تمام نقاط جهان و در ایران مورداستفاده قرار می‌‌گیرد. که در اصطلاح پنجره. دوجداره نامیده می‌‌شود. در ادامه به معرفی این پنجره و نکات مفید در مورد آن می‌‌پردازیم.

فروش درب و پنجره UPVC

پنجره‌‌های دوجداره و ویژگی‌‌های آن

پنجره دوجداره نوعی پنجره است که دارای مقاومت بیشتری نسبت به پنجره‌‌های قدیمی است. این پنجره‌‌ها معمولاً توسط دو شیشه ایجاد می‌‌شوند که به‌صورت موازی در فاصله‌‌ای معین از هم قرار دارند و فضای خالی بین آن‌ها با هوا، گاز آرگون یا گاز SF6 پر می‌‌شود.

اساس این نوع پنجره، شیشه دوجداره آن است و با استفاده از قاب‌‌های UPVC که بهترین قاب برای این پنجره‌‌ها است، می‌‌توان عایقی مقاوم در برابر گرما و سرما در خانه‌‌ها ایجاد کرد. پنجره‌‌های دوجداره عایق خوبی برای صوت. محسوب می‌‌شود به‌گونه‌ای که شدت. صوت را حدود ۵۰ دسی‌بل کاهش داده. و آن را به مرز ۲۰ تا ۳۰ دسی‌بل می‌‌رساند. پنجره‌‌های دوجداره ویژگی‌‌های منحصربه‌فردی دارند که برخی از آن‌‌ها عبارت‌اند از:

  1. عدم نیاز به رنگ‌‌آمیزی و سهولت در نظافت
  2. عدم اشتعال به دلیل وجود مواد غیرقابل اشتعال در این پنجره
  3. عدم تغییر رنگ در مقابل نور خورشید
  4. مقاوم در برابر نفوذ آب و گردوغبار و پوسیدگی

گالری تعمیرات تخصصی زاگرس

نگهداری و نظافت پنجره دوجداره

در طراحی و ساخت پنجره‌‌های دوجداره نهایت. دقت و ظرافت به کار گرفته می‌‌شود. تا علاوه بر کارایی بهتر، طول عمر آن نیز در بالاترین حد خود قرار داشته. اما می‌‌توان با رعایت برخی نکات ساده کارایی و عمر این پنجره‌‌ها را در حد بیشینه خود نگاه داشت. برخی از این نکات به شرح زیر است:

  1. مخلوط آب و صابون بهترین محلول برای شستشوی پنجره‌‌های دوجداره است.
  2. با استفاده از روغن‌‌های رقیق مانند روغن چرخ‌خیاطی در بازه‌‌های زمانی مشخص قطعات مکانیکی پنجره را روغن‌کاری کنید.
  3. از نزدیک کردن شعله مستقیم آتش به پنجره دوجداره خودداری کنید.
  4. لاستیک‌‌های درزگیر پنجره را هر چند ماه یک‌بار با پارچه مرطوبی تمیز کنید تا نرمی و انعطاف خود را از دست ندهد.
  5. با رگلاژ و تنظیم مجدد ابزار و یراق‌آلات پنجره‌‌های دوجداره که بر اثر انبساط و انقباض ممکن است از حالت استاندارد خارج شوند، از فرسودگی و خراب شدن پنجره جلوگیری کنید.
  6. اگر در حال بازسازی ساختمان نظیر نقاشی یا سیمان‌کاری هستید لازم است روی پنجره دوجداره را با پوششی مناسب بپوشانید تا آسیبی به آن نرسد.
  7. دستگیره‌های شل شده. پنجره را با بالا بردن کلاهک. زیر دستگیره و پیدا کردن پیچ‌‌های آن محکم کنید. 

نکات مفید پنجره دوجداره

درصورتی‌که پنجره دوجداره از مواد. مرغوبی ساخته شود. و نکات عایق‌‌بندی. در ساخت آن و نیز در ساخت شیشه دوجداره رعایت شود، می‌‌توان بالاترین سطح کارایی و بازدهی را از آن انتظار داشت. این پنجره‌‌ها معمولاً بین ۱۰ تا ۲۵ سال دوام دارند و حتی. اگر با قاب‌‌های. آلومینیومی ساخته. شوند با توجه به قیمت تمام‌شده، استفاده. از آن‌‌ها باز هم مقرون‌به‌صرفه است.

همان‌طور که. گفته شد. با توجه به. میزان ذخایر انرژی و بهای بالای آن، استفاده از شیشه و پنجره باید. همراه با راهکارهای نوین کاهش مصرف انرژی باشد. پنجره‌‌های دوجداره به همین منظور برای صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌‌ها طراحی و تولید شد. امید است تا چند سال آینده استفاده از این پنجره‌‌ها به شکل گسترده‌‌ای رواج پیدا کند تا از هدر رفت انرژی جلوگیری شود.

برای. گرفتن. مشاوره. در زمینه پنجره های. دوجداره با کارشناسان ما در گروه تعمیرات تخصصی زاگرس تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *