انواع دستگیره ها در پنجره دوجداره

در این مقاله با انواع دستگیره پنجره دوجداره آشنا می شوید.

دستگیره پنجره دوجداره یکی از اجزای این پنجره‌ ها است که امروزه از لحاظ امنیتی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

بدون شک پنجره یکی از مهم‌ترین بخش‌ های هر ساختمان است که علاوه بر تامین نور، محافظت از گرما و تهویه هوا، در زیبایی ساختمان هم تاثیر زیادی دارد. امروزه استفاده از پنجره‌ های دوجداره بسیار مرسوم است.

به دلیل افزایش آلودگی صوتی در شهرها، بسیاری از ساختمان‌ ها از پنجره‌ های دوجداره استفاده می‌کنند.

همچنین این پنجره‌ ها راه حل مناسبی برای مشکل قیمت بالای انرژی‌های حرارتی است. در واقع مهم‌ترین ویژگی پنجره‌ های دوجداره، صرفه جویی در مصرف انرژی است.
دستگیره پنجره upvc یکی از یراق آلات مهم این پنجره‌ ها است که کیفیت ساخت آن تاثیر زیادی در میزان صرفه جویی در مصرف انرژی دارد.

معرفی انواع دستگیره پنجره دوجداره

دستگیره پنجره های دوجداره upvc در انواع مختلفی تولید می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
• یک طرفه
• دو طرفه
• باریک دو طرفه
• هتلی
• مخفی
• دستگیره موشکی
• دستگیره درب سرویسی

دستگیره یک طرفه

پراستفاده‌ترین نوع دستگیره پنجره دوجداره، نوع یک طرفه است. این دستگیره که در یک طرف پنجره نصب می‌شود، در دو نوع ساده و سکوئستیک تولید می‌شود.

دستگیره دو طرفه

هنگامی که پنجره یا درب دوجداره از دو طرف قابل باز شدن باشد، از دستگیره دو طرفه استفاده می‌کنند. این نوع دستگیره قیمت پایینی دارد و به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قسمت بالایی این دستگیره‌ها یک قفل قرار دارد، اما به راحتی قابل باز شدن است. دستگیره‌های دو طرفه از امنیت بالایی برخوردار نیستند. از این رو اگر امنیت برای‌تان مهم است، بهتر است از دستگیره‌های یک طرفه یا سوئیچی استفاده کنید.

دستگیره باریک دو طرفه

دستگیره باریک دو طرفه مشابه دستگیره دو طرفه است. تنها تفاوت دستگیره باریک دو طرفه با نوع قبلی باریک بودن پیج و هندل این دستگیره‌ هاست. از این دستگیره‌ ها در پنجره‌ هایی که رو به بیرون باز می‌شوند استفاده می‌کنند.

دستگیره هتلی

یکی دیگر از انواع دستگیره پنجره دوجداره، دستگیره هتلی است که از امنیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل در هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگیره‌ها اهرم بازشو ندارند.

دستگیره پنجره مخفی

بیشترین کاربرد دستگیره مخفی در پنجره‌های دوجداره ریلی است. از آنجا که دیگر انواع دستگیره‌ها در پنجره‌های ریلی و دو ریلی مانع باز و بسته شدن پنجره می‌شوند، در این پنجره‌ها از دستگیره مخفی استفاده می‌شود.

دستگیره موشکی

اگر پنجره در جایی قرار گرفته باشد که دسترسی به آن سخت باشد (مانند پنجره‌های کلنگی و سایبانی در سرویس‌) بهترین راه استفاده از دستگیره نوع موشکی است. دستگیره موشکی با استفاده از یک ضامن پنجره را بسته نگه می‌دارد و به نوعی مانند چفت عمل می‌کند.

دستگیره درب سرویسی

این نوع دستگیره مخصوص درب سرویس‌های بهداشتی ساخته می‌شود. این دستگیره‌ها از دو طرف باز و بسته می‌شوند اما از سمت داخل امکان قفل شدن دارند.

آموزش تعویض انواع دستگیره پنجره دوجداره

تعویض انواع دستگیره پنجره دوجداره  یکی از کارهایی است که نصاب پنجره باید انجام دهد. اما اگر به هر دلیلی خودتان خواستید این کار را انجام دهید ابتدا باید دستگیره را در وضعیت باز قرار دهید تا به حالت ۹۰ درجه قرار بگیرد.

بعد از آن کاور دستگیره را باز کنید. کافی است آن را به چپ یا راست بچرخانید تا باز شود. سپس پیج‌ها را باز کنید و دستگیره را به طور کامل خارج کنید. هنگامی که می‌خواهید دستگیره جدید را قرار دهید آن را با زاویه ۹۰ درجه وارد کنید.

قیمت انواع دستگیره پنجره دوجداره

عوامل زیادی در تعیین قیمت دستگیره پنجره نقش دارند. از این عوامل می‌توان به نوع دستگیره، کیفیت ساخت، طراحی دستگیره، یراق آلات داخلی استفاده شده در دستگیره، و نوع قفل آن اشاره کرد. بعضی از دستگیره‌ ها قیمت پایینی دارند و به همین دلیل توجه خریداران زیادی را جلب می‌کنند.

مشکل اینجاست که این دستگیره‌ ها در زمان کوتاهی خراب شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. پس اگر می‌خواهید دستگیره پنجره خریداری کنید سعی کنید از محصولات برندهای معروف استفاده کنید. درست است که هزینه بیشتری می‌کنید، اما کیفیت بالاتری هم تحویل می‌گیرید. از طرفی خودتان هم سعی کنید در نگهداری دستگیره کوشا باشید.

به عنوان مثال هنگام استفاده از دستگیره بهتر است به آن فشار وارد نکنید و یا در جهت نادرست آن را حرکت ندهید. این کارها باعث خراب شدن دستگیره می‌شوند.

جمع بندی
امروزه در تمامی ساختمان‌های جدید از درب و پنجره‌های دوجداره upvc استفاده می‌شود. این پنجره‌ها عایق‌های صوتی مناسبی هستند. از طرفی عایق بودن آن‌ها در مقابل سرما و گرما باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود. پنجره‌های upvc با بازشوی مدرن و جذابی که دارند به ساختمان زیبایی خاصی می‌دهند.

نکته مهم در مورد پنجره‌های دوجداره این است که یراق آلات پنجره دوجداره به اندازه پروفیل‌های آن‌ها اهمیت دارند. یکی از این یراق آلات دستگیره است که با توجه به کاربرد بالای آن بهتر است از انواع مناسب و باکیفیت آن استفاده کرد. از این رو سعی کنید همواره در خرید دستگیره پنجره نهایت دقت را به خرج دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *