آشنایی با پنجره دوجداره هلالی و خم

پنجره ها یکی از اجزای معماری هستند که همواره در برقراری نظم و هماهنگی و یا آشفتگی در بنا، نقش موثری داشته اند. قبل از تاثیرات دوران جدید، پنجره ها در رابطه با جنبه های ذهنی زندگی انسان نیز نقش های قابل توجهی داشته اند. بنابراین مفهوم پنجره هنوز می تواند جای تامل داشته باشد.

همچنین توجه به جنبه های وجودی و معناشناختی پنجره در هر فرهنگی می تواند در شناخت نسبت به فرهنگ معماری موثر واقع شود. یکی از انواع پنجره که متناسب با مدل و طرح اصلی ساختمان استفاده می شود، آشنایی با پنجره هلالی یا قوس دار می باشد.

پنجره هلالی

پنجره های هلالی یا قوس دار تاثیر بی نظیری بر خانه های مدرن و سنتی می گذارند. شما می توانید این مدل از پنجره را در کنار دیگر مدل های پنجره قرار دهید تا به نمایی زیباتر در ظاهر ساختمان برسید. می توانید در ساخت درب های بالکنی نیز از این مدل استفاده کنید تا علاوه بر زیبایی، نور بیشتری وارد منزل کنید. پنجره های خم می توانند به بلندی پنجره های لولایی و به پهنی پنجره های سایبانی ساخته شود.

پنجره دوجداره هلالی در سال های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و در انواع مختلف دسته بندی می شود: هلالی معمولی ویترینی و مسجدی که نمای ساختمان ها را زیباتر می کند.

پنجره دوجداره هلالی در نمای ساختمان های جدید یا مساجد که به صورت گنبدی ساخته می شوند‌، مورد استفاده قرار می گیرند و مزیت استفاده از این نوع پنجره زیبایی بیشتر آنها نسبت به پنجره های معمولی است.

استفاده از این نوع پنجره ها در ساختمان های با نمای مدرن یا نمای سنتی کاربرد دارد و ساخت آنها توسط دستگاه های مخصوص و افراد متخصص انجام می شود و نسبت به پنجره های معمولی پروسه پیچیده تری دارد.

دستگاه ساخت هلال به صورت آبی یا آب و گلیسیرین است که با بالابردن درجه حرارت و آب و قرارگیری پروفیل داخل آن باعث نرم شدن پروفیل شده و با قرار گیری در شابلون های مخصوص اقدام به شکل گیری پروفیل می شود.

پس از آنکه پروفیل خنک شده و شکل گرفت آن را به فریم پنجره که از قبل ساخته شده جوش می دهند و سپس با استفاده از شابلون اقدام به تهیه شکل شیشه و ساخت آن می کنند.

پنجره های هلالی یا قوسی با یراق آلات و پروفیل گرد

از شاخص‌ ترین خصوصیات پروفیل‌های دو جداره UPVC قابلیت شکل‌ پذیری و امکان ساخت در اشکال هندسی بصورت هلالی، مثلثی، ذوزنقه، دایره، بیضی و قوس دار با تنوع نامحدود است. مکانیزم این عمل نیز به طور کلی به این صورت است که پروفیل های دوجداره UPVC جهت تغییر شکل و خم شدن در دستگاه مخصوص در دمایی حدود ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد در مدت زمان‌های مختلف نگهداری می ‌شوند تا شرایط لازم جهت شکل‌ دهی و خمش پذیری به پروفیل فراهم آيد.

بعد از زمان مشخص شده و انعطاف پذیر شدن پروفیل، آن را از دستگاه بخار خارج کرده و بر روی میز شابلون قرار میگیرد تا دقیقا شکل و فرم مورد نظر بدست آید.

پنجره های قوسی می توانند به بلندی پنجره های لولایی و به پهنی پنجره های سایبانی ساخته شود. این مدل از پنجره با تلفیق درست با دیگر مدل ها می تواند علاوه بر زیبایی تهویه هوای مطبوعی نیز فراهم کند.

مراحل تولید پنجره دوجداره هلالی

این نوع توانایی نیازمند امکانات و ماشین آلات مخصوص و دانش فنی بالایی می‌باشد که تولید این نوع اشکال، فرم ها و زوایا را بسیار محدود و منحصر به فرد کرده است. به عنوان مثال از آن جایی که تولید پنجره های هلالی، بستگی به زیبایی هلال آن ها دارد لازم است از حداکثر توان ماشین آلات و دانش فنی بالا بهره برد تا فرم کلی پنجره ها به هم نریزد و پس از نصب نیز به همان اندازه کارایی و زیبایی خود را داشته باشد.

مراحل زیر مراحل تولید پنجره دوجداره هلالی می باشد:

  • آب بندی استاندارد
  • الگوبرداری صحیح
  • نصب دقیق در محل
  • تولید آرک و زاویه مناسب
  • تولید و اسمبل پنجره با کمان یا زاویه مربوطه

تولید اشکال خاص و هلالی شکل پنجره های دوجداره

عمده ی دستگاه خم پروفیل های UPVC  بر اساس سیستم هوای گرم عمل می کند که در مقایسه با سیستم های روغن گلیسیرین از سهولت بیشتری برخوردار بوده و این امکان را فراهم می کند تا پروفیل های UPVC به طول ۴۲۰۰ میلی متر را بدون آسیب رساندن به نمای پروفیل با زاویه مورد نیاز خم کند. اما تولید پنجره های آلومینیوم دوجداره به صورت خم نسبت به پنجره های UPVC از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است. لذا به کاری تخصصی تر نیاز است.

انواع خم

  1. آرک
  • هلالی
  • نیم دایره
  • بیضی
  1. ویترنی
  • داخلی
  • بیرونی

اندازه گیری و برداشت الگو از محل نصب این نوع پنجره ها باید به صورت تخصصی و به دست متخصصان حرفه ای انجام شود و همچنین برای تولید یک خم استاندارد به تجهیزات و ماشین آلات خاص مورد نیاز است که بتوان پروفیل UPVC را بدون آسیب به نما، رنگ و ساختار پروفیل، با زاویه‌ دلخواه خم کرد.

دستگاه خم کن قابلیت نصب خم های بزرگ پنجره دوجداره UPVC تا ۶ متر را هم دارد که باعث می شود خم های بزرگ به صورت یک تکه تولید شوند. عملکرد دستگاه خم پروفیل UPVC به دو شکل حرارتی و روغن داغ یا گلیسیرین است و مزیت اجرای خم پروفیل ها با حرارت نسبت به سایر دستگاه ها این است که پروفیل ها کمتر کثیف شده و شکل ظاهری خود را به خوبی حفظ می کنند.

نصب این نوع پنجره در اشکال شکسته و هلالی نیز انجام می شود و این کار با استفاده از خصوصیات پروفیل‌ دوجداره UPVC است که قابلیت شکل ‌پذیری خوبی داشته و ساخت اشکال هندسی هلالی، مثلثی، ذوزنقه، دایره و بیضی را با تنوع نامحدود امکان پذیر است.

انواع پنجره های هلالی

  • آشنایی با پنجره هلالی دوجداره مسجدی

قیمت پنجره دو جداره هلالی مسجدی معمولا از پنجره های ساده بالاتر است، چون مراحل ساخت هلال و شیشه آن بسیار سخت و پیچیده است.

ساخت  پنجره دو جداره هلالی مسجدی زمان بر بوده و نیاز به دستگاه و نیروی متخصص دارد که این موارد باعث افزایش قیمت پنجره هلالی می شود.

قیمت پنجره هلالی مسجدی براساس تعداد هلال های استفاده شده، بابت هر هلال یک قیمت معین اضافه می شود. هلال ویترینی یا کرو  نیز نسبت به هلال معمولی قیمت بالاتری دارد.

در هلال ویترینی شیشه نیز به همان مقدار هلال پنجره خم می شود و به همین دلیل هزینه خم شیشه نیز اضافه شده و معمولا نسبت به سایر پنجره های دوجداره قیمت بالاتری دارد.

  • آشنایی با پنجره هلالی دوجداره لمینت

ساخت پنجره هلالی لمینت یو پی وی سی در ابعاد و اندازه دلخواه پس از بازدید و اندازه گیری دقیق توسط کارشناسان انجام خواهد شد که  با رنگ های سفید و لمینت طرح چوب قابل ساخت است.

پنجره دوجداره قوس دار باعث می شود علاوه بر زیبایی، نور بیشتری در اتاق و ساختمان داشته باشید و از این نوع پنجره برای طراحی درب بالکنی، درب ورودی مجتمع کاربرد دارد.

پنجره دوجداره هلالی لمینت  را می توان با انواع مدل های پنجره تلفیق کرده و زیبایی و تهویه هوای مناسبی را برای ساختمان به وجود آورد.

این نوع پنجره نیاز به مواد نگهدارنده و براق کننده ندارد، در مقابل نور خورشید تغییر رنگ نمی دهد، بسیار مقاوم بوده و در مقابل رطوبت رنگ ردگی ندارد.

مزایای دیگر این نوع پنجره این است که با استفاده از شیشه دوجداره عایق صوتی تا 75% ، مقاوم در برابر آلودگی صوتی و همچنین عایق گرد و غبار می باشد.

  • آشنایی با پنجره هلالی لمینت

پنجره قوس دار لمینت خم و زاویه دار نمایی لطیف، مدرن، سنتی، صنعتی و حتی مذهبی برای ساختمان ها ایجاد می کند و پروفیل ‌های متنوعی برای ارائه طرح‌ های مختلف  وجود دارد.

پنجره قوس دار یو پی وی سی لمینت می تواند پاسخگوی سلیقه همه افراد باشد و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از تبادل سرما و گرما شود.

این نوع پنجره قابل اجرا در طرح‌ های مختلف هلالی قوس دار و اشکال غیر منظم ازنوع یو پى وى سى با دستگاه تمام اتوماتیک خم داده و ساخته می شود ولی پرهزینه است.

پنجره دوجداره هلالی قوس دار لمینت درزگیرى وعایق کمترى نسبت به پنجره هاى عادى دارد، برای تعویض همان فرم و حالت قوس و هلال پنجره ها جداگانه پر می‌ شود.

روش دیگر برای تعویض پنجره این است که شیشه دوجداره طبق نمای قبلی آن قسمت عایق شده درزیر آن پنجره عادى ساخته می شود که نسبت به قوسى هم قیمت مناسب تری دارد و هم بهترعایق می شود.

تعویض پنجره قوس دار

براى تعویض پنجره هاى هلالى یا قوسى دو راه وجود دارد.
اول اینکه، به همان حالت که وجود دارد از نوع یو پى وى سى کلیشه شده و با دستگاه تمام اتوماتیک خم داده وساخته می شود که بسیار پرهزینه است و درعین حال درزگیرى و عایق کمترى نسبت به پنجره هاى عادى دارد.
دوم اینکه ، حالت قوس و هلال پنجره ها جداگانه پر میشود . یا با شیشه دوجداره طبق نمای قبلی آن قسمت عایق میشود و درزیر آن پنجره عادى ساخته میشود و مزایاى آن نسبت به قوسى هم قیمت مناسبتر و هم کیپ شدن وبهتر عایق شدن آن است.  اما به خواسته شما هرکدام برای ما قابل اجراست.
ساخت پنجره دوجداره یو پی وی سی هلالی در ابعاد و اندازه های دلخواه که پس از بازدید و اندازه گیری دقیق آن توسط کارشناسان انجام خواهد پذیرفت.

مزایای آشنایی با پنجره هلالی

در چند دهه قبل به سبب جلوگیری از اتلاف انرژی در طراحی و نمای ساختمان سعی بر آن بود تا پنجره ها با ابعاد کوچک و حداقل بازشو ساخته شود. این مطلب در تعداد پنجره‌های بکار گرفته شده در ساختمان نیز موثر بوده است.

ولی امروزه به سبب استفاده از پنجره های UPVC و شیشه های 2 و 3 جداره و همچنین وجود اتصالات گرد و یراق آلات دایره ای که اتصال چند پنجره را به هم ممکن می‌سازد، این امکان برای مهندسین ساختمان، طراحان و معماران مهیا گردیده که بدون داشتن دغدغه در عایق سازی، نماهایی زیبا در ساختمان طراحی نمایند، ساختمان‌ها با فضای بیشتر، نور طبیعی بهتر، فضایی بهتر برا ی طرح دکوراسیون داخلی منزل از ویژگی‌های پنجره های UPVC می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *