یراق آلات درب و پنجره های دوجداره

یراق آلات درب پنجره دوجداره

یراق آلات درب پنجره دوجداره

ابتدا به تعریف کلی یراق الات می پردازیم. یراق آلات به طور کلی ابزاری کاربردی هستند که توسط مهندسان و افراد مبتکر طراحی و ساخته شده اند تا استفاده از لوازم برای ما هرچه آسان تر شود. در ادامه به بررسی یراق آلات درب و پنجره نیز  میپردازیم.

با ما همراه باشید.

یراق آلات در محدوده بسیار زیادی از وسایل و ابزار وجود دارند، و بخشی مهمی از بسیاری از این وسیله ها هستند، که استفاده از آن ها بدون یراق آلات، ناممکن است.

برای مثال، چند نمونه از یراق آلاتی که همه ی ما در طور روز با آن ها سر و کار داریم:

  • دستگیره درب و پنجره ها
  • لولاهای پنجره ها، در ها ، کابینت ها یا هر لولا دیگری
  • قفل های انواع پنجره
  • شیر آب
  • دستگیره های کشوها و کمد ها
  • شیرهای شوفاژ و فلکه ها
  • لولای درب های کشویی

و بسیاری دیگر از یراق آلات که در وسایل و ابزار مختلف استفاده می شوند.

ساخت یراق آلات درب پنجره دوجداره از کجا آغاز شد؟

در واقع، نمی توان ساخت یراق الات را به ابزار خاص و زمان مناسبی نسبت داد، چراکه تقریبا بیشتر وسایل مورد استفاده ی ما، از این ابزار بهره برده اند تا قابل استفاده باشند.

یکی از قدیمی ترین موارد ساخت این ابزارها، یراق های متصل به افسار و زین های چهارپایان بوده است.همچین می توان گفت از زمانی که درب و پنجره ها ساخته شده اند، یراق آلات نیز همراه با آن ها به وجود آمده اند. با پیشرفت روز افزون مهندسی و طراحی ساخت ابزار، یراق و ابزار ها نیز شکل پیشرفته تری پیدا کردند .

چرا از یراق آلات استفاده می‌کنیم و کاربرد آن‌ها چیست؟

استفاده از یراق آلات در کارهای فنی

یراق آلات واژه‌ای کلی برای تمامی ابزارها و تزئینات جانبی به کار رفته در وسایل اطراف ما می‌باشد. از یراق آلات برای ساخت مبل، تولید کابینت، سازه‌های مختلف موجود در منازل، سرویس‌های بهداشتی، درب و پنجره های دوجداره و تک جداره، ابزارهای فنی، تجهیزات مهندسی و همه موارد مشابه استفاده می‌شود.

اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید، که چرا باید از یراق آلات در تولید و ساخت لوازم، ابزارهای مختلف استفاده کنیم؟ جالب است بدانید که استفاده از یراق آلات به دو دلیل کلی صورت می‌گیرد. در ادامه با یکدیگر به بررسی این دو دلیل می‌پردازیم:

استفاده از یراق آلات برای زیبایی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای یراق آلات زیبایی آن‌ها است. مثلا یک درب، یک پنجره دوجداره، یک کابینت یا یک کمد را در نظر بگیرید. مثلا برای درب نیاز به استفاده از دستگیره‌هایی است که در انواع و اشکال مختلف وجود دارد و علاوه بر کارآیی، به زیبایی درب نیز کمک می‌کند.

برای کمدها و کابینت‌ها نیز، استفاده از دستگیره‌های مختلف می‌تواند بر زیبایی ظاهری آن‌ها بیفزاید. در مورد درب و پنجره های دوجداره، انواع مختلف لولاها و دستگیره‌ها می‌توانند باعث تغییر سبک و جهت باز و بسته شدن پنجره‌ها شوند. به این ترتیب در زیبایی و کارآیی آن‌ها نقش موثری ایفا می‌کنند.

استفاده از یراق آلات برای آسان‌تر شدن کاربرد وسایل

یراق آلات به آسان‌تر شدن کاربری وسایل و ابزارها کمک می‌کنند. مثلا یک پنجره دوجداره را در نظر بگیرید. استفاده از انواع لولاها می‌تواند در کاربردی‌تر شدن پنجره از نظر نحوه باز و بسته شدن و روان بودن پنجره دوجداره به هنگام باز و بسته شدن تاثیر بگذارد.

در ادامه قفل‌های یک درب را در نظر بگیرید. قفل‌ها خودشان به تنهایی دارای انواع مختلفی هستند که یراق آلات زیرمجموعه بسیاری دارند. مثلا در پنجره های دوجداره جلوقفلی نوعی از یراق آلات است، که نقش مهمی در کارکرد آن‌ها دارد و به طول عمر مفید پنجره کمک شایانی می‌کند. یراق آلات درب و پنجره حتی در بهبود و عملکرد صحیح عایق‌بندی تاثیرگذار هستند.

درب‌های ورودی ساختمان نیز از یراق آلات و دستگیره‌های مخصوص به خود استفاده می‌کنند که در انواع و اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارند. یراق آلات درب شامل دستگیره، قفل، سیلندر، جک پشت درب، آرام بند، چشمی، شب بند، ضربه گیر، لولا و دریچه پست می‌باشد.

انواع کلی یراق آلات درب پنجره دوجداره

یراق آلات شامل دسته بسیار گسترده ای است، که نحوه ی عملکرد آن ها با توجه به ابزار استفاده شده متوسط است.

انواع کلی یراق الات عبارتند از :

  • یراق آلات بادی : این نوع یراق ها دارای قدرت بالایی هستند که از طریق فشرده سازی باد یا هوا ایجاد می شود. از انواع آن می توان به مکنده های بادی، دمنده ها، چکش های بادی ، تفنگ های بادی و … اشاره کرد .
  • یراق آلات دستی : از ساده ترین انواع یراق هستند که کاربردهای فراوانی نیز دارند. از جمله : پیچ گوشتی، آچار، سوهان، قیچی، انبردست و سایر لوازم فنی . در واقع منظور ابزار و وسایل فنی است.
  • یراق آلات هنری : حتی ابزار و قلمو هایی که در کارهای هنری چون نقاشی و رنگ آمیزی انجام می شود، نوعی از یراق است. مانند غلطک های برقی، رنگ پاش ها، و قلم مو ها .
  • یراق آلات برقی : این ابزار با برق کار می کنند و معمولا نیاز به دقت بالا برای کار دارند. از انواع یراق آلات برقی، چکش های برقی ، دریل ، و دیگر وسایل برقی ابزاری است.
  • یراق آلات هیدرولیکی : این یراق آلات بیشتر شامل ابزار پالایشگاهی می شوند که خود دارای انواع و دسته های بسیار گسترده ای هستند. از جمله می توان به جک های هیدرولیکی اشاره کرد.
  • یراق آلات ساختمانی : یکی از پرکاربردترین انواع یراق آلات، یراق های ساختمانی هستند، که شامل آجر بر، ماله ها، کف ساب ، دستگیره های درب و پنجره و دیگر اجزای آن ها می شوند. یراق آلات پنجره های دو جداره که مد نظر ماست نیز در این دسته جای میگرید.

انواع یراق آلات درب و پنجره upvc

یراق آلات درب و پنجره های دوجداره نیز، با پیشرفت طراحی و ساخت این پنجره ها، هرچه کارا تر و گسترده تر شده اند.این ابزار ، علاوه بر کاربرد باز کردن، بسته کردن و یا قفل کردن، سبب امنیت بیشتر و زیبایی نیز می شوند.

یراق آلات درب و پنجره دو جداره به طول کلی شامل :

برخی از پراستفاده ترین یراق آلات درب پنجره دوجداره

  • یراق آلات تک حالته
  • یراق آلات دو حالته
  • یراق آلات کشویی
  • یراق آلات تاشو
  • یراق آلات لغزشی نیمه اتوماتیک
  • یراق آلات تمام اتوماتیک

اسپانیولت :

این یراق که در واقع قفل درب نام دارد، یکی از مهمترین اجزای پنجره های دوجداره است.استفاده از آلیاژ استفاده شده برای اسپانیولت، تاثیر بسزایی در کیفیت پنجره دو جداره دارد.بی کیفیت بودن این یراق ، موجب افزایش فشار بر روی دستگیره های درب شده و به مرور کارایی آن از دست میرود.اسپانیولت ها در بازار با کیفیت ها و برند ها مختلفی وجود دارند. نوع آلمانی این یراق ها که دوزبانه است، از کیفیت و امنیت بالایی برخوردار است.

زبانه قفل پنجره دو جداره:

از دیگر یراق های کاربردی است که به طوری نصب می شود تا پنجره یا درب، در هنگام بسته شدن به طور کامل در جای خود جا افتاده و فیکس شود. زبانه های قفل در انواع بلند و کوتاه وجود دارند، اما وزن لولا نیز باید حداقل ۱۱۰ گرم باشد تا در برابر شکستگی مقاومت داشته باشد.

یراق آلات درب پنجره دوجداره

دستگیره درب و پنجره:

به طور حتم، از پرکاربردترین و مهمترین یراق الات هر درب و پنجره ای، دستگیره های آن هاست.انتخاب دستگیره ی مناسب نه تنها جنبه ی زیبایی پنجره را دارد، بلکه در طول عمر درب و پنجره و اسپانیولت آن نیز تاثیر دارد.دستگیره های بلند تر به طور کلی فشار کمتری به اسپانیولت وارد می کنند.دستگیره هایی که اهرم آن توپر تر باشد، از کیفیت بیشتری برخوردار است.همچنین ضخامت صحفه ی اصلی دستگیره نیز مورد اهمیت است.

ماشین کاری و نحوه ی اتصال اهرم به صفحه ، و کیفیت آلیاژ استفاده شده. در ساخت نیز مورد اهمیت می باشد. همچنین فنر دستگیره نیز باید کیفیت مناسبی داشته باشد.در غیر این صورت ، عملکرد دستگیره بد. شده و یا حتی از کار می افتد.

مورد دیگری که درباره ی یراق آلات دستگیره مهم است، زوار جای پیچ است، که باید مقاوم و محکم باشد، و در برابر شکستگی و خوردگی مقاومت کافی را داشته باشد.

نکته ی دیگر در مورد دستگیره ها ، طول اهرم دستگیره است. اگر اهرم دستگیره کوتاه باشد فشار بیشتری به دستگیره و اسپانیولت وارد می شود. و باز و بسته شدن هم برای کاربر سخت خواهد بود. هرچه دستگیره بلند تر باشد کار راحت تر خواهد بود.

البته توجه کنید که بیش از حد بلند بودن دستگیره هم استحکام و قدرت آن را کم می کند.شفت چهارپهلو در دستگیره هم باید آلیاژ مناسب و مرغوبی داشته باشد در غیر این صورت سبب می شود تا دستگیره به راحتی بشکند.

اکنون که با انواع یراق آلات پنجره دوجداره و درب‌ها آشنا شدید و تصمیم به استفاده از یراق آلات مختلف در هنگام نصب درب و پنجره دوجداره دارید، می‌توانید از مشاوره و راهنمایی متخصصان گروه تعمیرات تخصصی زاگرس بهره گیرید. و از طریق تلفن‌های اعلام شده. بر روی سایت با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *