نمای اسپایدر شیشه ای یا عنکبوتی

نمای اسپایدر یک ایده اصلی برای پوشاندن نمای ساختمان در ارتفاعات زیاد می باشد. تقریباً تمام طراحی بیرونی ساختمان را می توان با دیوار شیشه ای به نام نمای اسپایدر اجرا نمود.برای اجرای نما به صورت شیشه ای بدون دیوار، نمای اسپایدر تنها راهی است که برای نمای بلند و بزرگ در قسمت بیرونی و ورودی ساختمانهای تجاری استفاده می شود.نمای عنکبوتی را می توان برای ساختمانهای مختلف طراحی کرد و با کمک قطعات فلزی اتصال شیشه اسپایدر ، شیشه سکوریت لمینیت و سایر اجزای دیگر که در نصب نمای عنکبوتی نقش دارند سفارشی سازی کرد.برای اجرای نمای اسپایدر لازم است از نظر ایمنی و امنیت برای کاربران محاسبات خاصی انجام شود.

 

نمای اسپایدر یا عنکبوتی (spider glass facade) یکی از انواع نماهای شیشه ای مدرن است که در آن مجموعه ای شیشه های مستحکم بصورت خود ایستا و به وسیلهٔ اتصالات نقطه‌ای بر روی جداره خارجی ساختمان نصب می شوند. با کمی دقت در فضاهای شهری، حتما نمونه هایی از این نوع نمای شیشه ای را که جذابیت فوق العاده ای به ساختمان ها می بخشد را ملاحظه خواهید کرد.

 

به عبارتی دیگر، نمای شیشه ای عنکبوتی ، راه حلی مدرن برای نصب مجموعه ای از شیشه ها بر روی یک سازه نگهدارنده بیرونی و در فضای خارجی ساختمان است. شیشه ها توسط سازه مذکور نگهداشته می شوند و دارای نقاط اتصال محکمی هستند.

اتصالات معمولا از جنس استیل ضد زنگ با کیفیت ساخته می شوند و طوری طراحی شده اند که کلیه بارهای ایستا و پویا (یعنی وزن مرده شیشه ، بار باد ، بارهای برف و انبساط دیفرانسیل به دلیل اختلاف دما) را جذب کرده و آنها را بر روی ساختار نگهدارنده توزیع می کنند.

اگر کمی بیشتر به نمای شیشه ای اسپایدر دقت کرده باشید متوجه می شوید که یک عنصر میانی بین پیچ و شیشه قرار می گیرد. این عنصر، وظیفه انتقال یکنواخت فشارها رو برعهده دارد تا از ایجاد فشارهای محلی جلوگیری شود.

نمای اسپایدر شیشه ای یا عنکبوتی

 

چه نوع شیشه ای در نمای اسپایدر شیشه ای یا عنکبوتی مورد استفاده قرار می گیرد؟

در این نما می توان از شیشه ‌هایی با مدل ‌ها و ضخامت ‌های مختلفی استفاده نمود. انواع شیشه های دو یا چندجداره، شیشه های دارای طرح، شیشه های رنگی، شیشه های فوق العاده شفاف و غیره.

ضخامت شیشه در این نما معمولاً ۱۲، ۱۵ یا ۱۹ میلی متری است. هرچند باید گفت معمولا در راستای کاهش بار مرده بر روی ساختمان‌، از شیشه ‌هایی با ضخامت ۱۵ میلی‌ متر (و کم‌تر) استفاده می ‌شود.

استفاده از انواع شیشه در نمای اسپایدر شیشه ای یا عنکبوتی با ضخامت های مختلف شیشه ای مانند:

 شیشه سکوریت لمینیت  ۱۲ میلی متری

 شیشه سکوریت لمینیت ۱۵ میلی متری

 شیشه سکوریت لمینیت ۱۹ میلی متری

 یکی از مهمترین آیتم های است که برای نمای اسپایدر شیشه ای یا عنکبوتی باید محاسبه شود.

زیر سازی سازه برای نمای عنکبوتی را می توان از اسکلت ساختمان گرفت و برای ارتفاعات بیشتر باید اتصال زیر سازی را با فولاد ضد زنگ ایجاد کرد. برای محاسبه نمای اسپایدر از شیشه ۱۵ میلی متری به عنوان وزن مرده و فشار با نیروی ایستاده استفاده می شود. اتصالات اسپایدر مدل های مختلفی دارد مانند عنکبوت های چهار طرفه،عنکبوت های دو طرفه و اتصالات عنکبوتی یک طرفه برای تسهیل گزینه های مختلف طراحی شیشه عنکبوتی موجود است.

برای اجرای این نوع نما ابتدا ابعاد نمای ساختمان را محاسبه کرده سپس با نرم افزار مخصوص سایز شیشه مورد نیاز را پیدا می نمایند سپس زیرسازی یا همان پایه های نگهدارنده روی ساختمان را مشخص کرده سپس از اتصالاتی که در بالا گفته شد به نام اسپایدر استفاده میکنند تا شیشه های سکوریت لمینیت با ضخامت مشخص شده را روی آن نصب کنند.

نمای اسپایدر شیشه ای یا عنکبوتی

 

در چه جاهایی از نمای اسپایدر شیشه ای یا عنکبوتی استفاده می شود ؟

– نمای خارجی ساختمان

– پارتیشن بندی فضای داخلی

– پیاده سازی سایبان های مدرن

– ایجاد نمای شیب دار

– پیاده سازی یک نمای خارجی دو پوسته (دو لایه)

آیا نمای اسپایدر شیشه ای یا عنکبوتی در مقابل انفجار مقاوم است؟

اگر نمای اسپایدر شما دارای استاندارد ضد انفجار ISO 16933 باشد، می توانید مطمئن باشید که نمای شما دارای شیشه های مقاوم در برابر انفجار است.

نمای اسپایدر به چه صورت قابل پیاده سازی است ؟

همانگونه که حتما حدس زده اید، نماهای شیشه ای از جمله نمای اسپایدر ، نوعی از سازه های پیشرفته ای محسوب می شوند که برای طراحی، ساخت و پیاده سازی آن ها به تیمی از مهندسین و افراد باتجربه نیاز است. قبل از نصب نمای اسپایدر ، مهندسین بایستی تمام محاسبات مانند بار وارده بر ساختمان، بار ناشی از باد و غیره را بصورت دقیق انجام دهند. علاوه بر این مهندسین باید شرایطی مانند وقوع برخورد (ضربه)، آتش سوزی، زلزله و … را نیز پیش بینی کنند.

به‌طور کلی نمای اسپایدر می تواند با استفاده از سازه فلزی، سازه های کابلی و شیشه ای پیاده سازی شوند. گاهی مهندسین با توجه به شرایط تصمیم میگرند آن ها را با ستون آلومینیومی / بدون ستون آلومینیومی برای ساختمان نصب کنند.

دارای سیستم متنوع ساختار سازه‌ای از سیستم سازه‌های فلزی، کابلی و شیشه‌ای می‌باشد که با توجه به کاربری ساختمان، بارگذاری و هزینه از آن‌ها استفاده می‌شود.

نمای اسپایدر شیشه ای یا عنکبوتی

مزایای نمای اسپایدر شیشه ای یا عنکبوتی :

– انعطاف پذیری در کاربرد ، طراحی و پیاده سازی :

–  بنا به نیاز می توان از نمای عنکبوتی برای انواع طرح های شیشه ای نمای خارجی، سایبان ها و ورودی های بدون جارچوب استفاده کرد.

– از شیشه های با رنگ و قطر متنوع می توان در این نما استفاده نمود.

– این نما در استراکچری از سیستم سازه‌ های فلزی، کابلی و شیشه‌ای قابل پیاده سازی است.

– شفافیت و استفاده حداکثری از روشنایی روز :

همانطور که تاکنون متوجه شده اید، نمای اسپایدر ورود نور طبیعی به فضای داخلی ساختمان را تضمین می کند. بطور کلی، نماهای کرتین وال به طور گسترده ای برای تأمین نور روز ساختمان های تجاری استفاده می شود.

– طول عمر و دوام بالا :

در صورت استفاده از متریال استاندارد و با کیفیت  برای سازه ، اتصال دهنده ها و همچنین شیشه ها ، می توانید از دوام بالای این نما اطمینان حاصل کنید.

– مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و نواقص ناشی از شرایط آب و هوایی :

در نماهای خارجی، همیشه فاکتور شرایط ناپایدار و نامساعد جوی را باید در نظر گرفت زیرا دوام سازه را تحت تأثیر قرار می دهند. نمای اسپایدر امروزی در برابر نواقصی که به دلیل شرایط آب و هوایی رخ می دهند – مانند زنگ زدگی – بسیار مقاوم است.

– ایجاد ظاهری مدرن و حجابی مرموز برای ساختمان :

یکی دیگر از مزایای مهم نمای شیشه ای عنکبوتی این است که برای ساختمان ظاهری محرمانه و مدرن ایجاد می کند که خود در متمایز نشان دادن ساختمان بسیار تاثیرگذار است.

 

انواع سازه برای پیاده سازی نمای اسپایدر شیشه ای یا عنکبوتی :

اسپایدر با سازه خرپا فلزی : همانطور که از نامش مشخص است؛ یک خرپای فلزی طراحی می شود و اسپایدرها بوسیله جوشکاری یا پیچ بر روی سازه قرار میگیرند. وظیفه این سازه تحمل بار مرده و بار دینامیکی است.

اسپایدر کابلی (Cable spider Facade) : در اسپایدر کابلی ، سازه با استفاده از کابل و به شکل تور ، کراس یا خرپا پیاده سازی می شود. سازه ایجاد شده از کابل، باید با محاسبات دقیق پیاده سازی شود تا بتواند بار را تحمل نموده و به تکیه گاه ها منتقل کند .

اسپیس فریم (space frame) : به زبان ساده باید گفت سازه‌ های اسپیس فریم شامل اشکال هندسی منظمی هستند که بصورت یکپارچه در کنار هم قرار می گیرند. به همین دلیل می توان سازه های متنوعی را با استفاده از این قطعات ایجاد کرد. اسپیس فریم ها را می توانند به صورت از پیش ساخته مورد استفاده قرار گیرند تا در محل پیاده سازی تنها نیاز باشد فریم ها را بوسیله جوشکاری یا بست به یکدیگر متصل نمود.

فین گلس : یک نمای شیشه ای ظریف که در آن یک تیغه شیشه‌ای دو لایه یا سه لایه وظیفه انتقال بار به سازه را برعهده دارد.

اسپایدر کلمپ/ ایکس : پنجه اسپایدر (قطعه اتصال دهنده شیشه ها روی نما ) در نوع کلمپ به صورت یک گل میخ یا یک صلیب است و در نوع ایکس، پنجه بصورت حرف X یا H است. این قطعات به وسیله پیچ‌ هایی که در شیشه جایگذاری می شوند، به اسپایدر متصل می شوند.

خلاصه :

شیشه در زندگی روزمره ما کاربردهای زیاد و متنوعی پیدا کرده است. امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی ، می توانید شیشه و محصولات شیشه ای را در داخل و حتی فضاهای خارجی منزل مشاهده کنید. در صنعت ساختمان نیز شیشه به طور گسترده ای برای ساخت پنجره ها ، درب ها، هندریل ، نمای ساختمان و غیره استفاده می شود. یکی از مدرن ترین نماهای شیشه ای، نمای اسپایدر است که در آن مجموعه ای از شیشه ها با استفاده از بست هایی شبیه عنکوبت به یکدیگر متصل شده و بر روی سازه های سوار می شوند تا نمای خارجی ساختمان را تشکیل دهند. برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *