عایق بودن پنجره دوجداره و عبور صدا

نحوه عایق پنجره دوجداره

نحوه عایق پنجره دوجداره
عبور صدا از پنجره دو جداره
مواردی که در یک پنجره به کاهش میزان عبور (یا جذب صدا) کمک می‌کنند را می‌شود به موارد زیر تقسیم‌بندی نمود:

مبحث صدا و ایزولاسیون یکی از المان های مهم در انتخاب نوع پنجره می‌باشد. در مناطق پر صدا، احتمال عبور صدا حتی از پنجره دوجداره وجود دارد.

بنابراین لازم است در ابتدا شناختی اجمالی بر روی فاکتورهای تاثیر گذار آن پیدا کرده تا با آگاهی نسبت به انتخاب نوع محصول قدم برداریم.

  1. نوع جنس و طرح فریم
  2. دار بندی شیشه
  3. ترکیب و جنس در نوع لایه شیشه
  4. چگونگی مونتاژ و آب‌بندی شیشه و محصول پنجره در هنگام نصب

با توجه به اهمیت موضوع نوع، جنس و طرح شیشه، تمرکز اصلی بحث عبور صدا  را بر روی این موضوع خواهیم گذاشت.

برای یک شیشه تک‌جداره، علاوه بر موضوع آب‌بندی مناسب، ضخامت شیشه، اصلی‌ترین موضوع در عبور صدا می‌باشد. هرچه شیشه ضخیم‌تر میزان یا شدت عبور صدا کمتر یا به عبارتی اندیس وزنی کاهش صدای عبوری (Rw) که همان میزان جذب صدا توسط شیشه بیشتر می‌باشد.

شیشه هرچه ضخیم‌تر باشد اثر جذب صداها مخصوصا صداهای با فرکانس پایین در آن بیشتر خواهد بود.
نکته‌ی حائز اهمیت این است که غیر از ضخامت مواردی مثل سکوریت‌کردن، رفلکس‌کردن و یا رنگ‌زدن، شیشه اثری بر روی خاصیت آکوستیکی آن ندارد.

شیشه‌های لمینیت در مواردی که بیشتر جذب صدا با فرکانس‌های بالا مورد نظر اثر بیشتری دارند. این اثر بدلیل وجود لایه‌های PVb استفاده شده در لایه‌های میانی دوجدار خارجی شیشه می‌باشد.

اثر تزریق کردن گاز در نحوه عایق پنجره دوجداره شیشه‌های دو جداره

همانطور که می‌دانیم تزریق گاز به جای هوا (معمولاً آرگون) اثر مطلوبی بر مقدار انتقال حرارت خواهد داشت ولی این موضوع تاثیر خاصی بر روی خواص آکوستیکی شیشه ندارد. حتی فواصلی حدود ۱۰ الی ۱۴ میلی‌متر نیز اثر خاصی بر روی بحث جذب صدا در یک محصول شیشه دوجداره ندارد.

درست است که هر چقدر این فاصله هوایی بیشتر باشد میزان جذب صدا بیشتر است ولی این مقدار در محدوده‌های بین ۵ الی ۱۵ سانتی متر قابل بحث هستند که قطعاً چنین فواصلی قابل استفاده در محصول درب و پنجره uPVC نیست. لذا در این محصول فاصله مرسوم بین جداره شیشه اثر خاصی بر میزان RW شیشه دوجداره ندارد.

معمولاً کاهش و کنترل صداهایی با فرکانس پایین که معمولاً از منابع موسیقی یا ماشین‌های سنگین ایجاد می‌گردد، نسبت به صداهایی با فرکانس بالا سخت‌تر هستند و در مواقعی که نیاز به دمپ صدای اینچنینی باشیم بایستی حساسیت بیشتری در انتخاب نوع فریم و محصول شیشه به خرج دهیم.

انواع طرح‌های مختلف شیشه (ضخامت و جنس و چیدمان) و میزان تاثیر RW

شیشه تک‌جداره فلوت ساده:

قطعاً این نوع شیشه ساده‌ترین نوع این محصولات می‌باشد‌ البته جائیکه فقط بحث آکوستیک بودن مطرح است و میزان جذب و دفع گرما اهمیتی ندارد می‌توان انتخابی اقتصادی و بعضاً مناسب باشد. نمودار زیر میزان کاهش یا جذب صدا (RW) برحسب میزان و کاهش جهت شیشه‌های تک جداره با ضخامت مختلف نشان می‌دهد.

شیشه‌های لمینیت:

شیشه‌های لمینیت به دلیل استفاده از یک لایه‌ی میانی بین دو لایه شیشه تک جداره و ایجاد یک لایه‌ی ترکیبی شیشه تک جداره می‌تواند اثرات بسیار مطلوبی در حوزه آکوستیک ایجاد کند. لمینیت‌های نوع PVB مرسوم‌تر و موثرتر از دیگر لمینیت‌ها می‌باشند. نمودارهای زیر تاثیرات مختلف میزان جذب یا کاهش صدا برای انواع شیشه‌های تک‌جداره در مقایسه با نوع لمینیت آن را به نمایش می‌گذارند که مطالعه آن دیدی مناسب نسبت به میزان تاثیر هر کدام از آنها بر میزان RW را نشان می‌دهند.

نحوه عایق پنجره دوجداره دارای نقص و خرابی را با کارشناسان ما در تعمیرات تخصصی زاگرس مطرح کنید و راهنمایی های لازم را برای اصلاح آن در یافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *